Pilne zlecenia wykonujemy nawet w 7 dni!

Śrutowanie i piaskowanie

Śrutowanie elementów stalowych

Śrutowanie i piaskowanie

Czym jest śrutowanie? Ujmując to najbardziej obrazowo – to metoda mechanicznego czyszczenia powierzchni stalowych z użyciem materiałów o silnych właściwościach ściernych. Zamiennie używa się pojęcia “piaskowanie”.

Efektem tego procesu jest uzyskanie gładkiej powierzchni, wyeliminowanie pozostałości po farbie czy lakierze, a także rdzy. Finalnie otrzymujemy precyzyjnie oczyszczony i gładki element, który jest gotowy do poddania kolejnej obróbce. Może to być np. lakierowanie proszkowe, którym również się zajmujemy.

Co istotne – proces lakierowania po uprzednim piaskowaniu zapewnia o wiele lepszą trwałość niż z pominięciem tego etapu. Z tego właśnie powodu rekomendujemy naszym klientom skorzystanie z usługi śrutowania – w ostatecznym rozrachunku przekłada się to na zadowolenie z przeprowadzonych prac. 

Piaskowanie jest istotnym etapem podczas przygotowywania metalowej powierzchni do malowania wybranym kolorem. W trakcie pracy sięgamy po dedykowane materiały ścierne, które są każdorazowo dobierane do specyfiki oczyszczanej przez nas powierzchni.

W procesie piaskowania korzystamy ze specjalnego piasku, który uprzednio też został oczyszczony i przygotowany do takich prac. Ciśnienie, jakie wówczas powstaje redukuje szansę pojawienia się uszkodzeń na metalu. Dzięki temu piaskowanie jest w pełni bezpiecznym zabiegiem, które nie doprowadzi do jakichkolwiek zniszczeń czy rys na powierzchni.

Korzyści wynikające ze śrutowania stali:

Trójmiasto - Gdynia - Gdańsk - Sopot

Piaskowanie i śrutowanie w Trójmieście

Lakiernia proszkowa malowanie7.pl wyróżnia się dużymi możliwościach produkcyjnymi, a niezawodny park maszynowy pozwala nam także przyjmować zlecenia na śrutowanie i piaskowanie.
Efekty śrutowania-piaskowania

Na czym polega proces śrutowania?

Nadrzędny cel śrutowania wyraża się przede wszystkim w precyzyjnym czyszczeniu metalowych powierzchni. Wartością dodaną jest także to, że konstrukcja stalowa poddana piaskowaniu staje się także mocniejsza i nabiera połysku.

W wyniku śrutowania metalowe elementy stają się także bardziej odporne na rozciąganie. Finalnie konstrukcja jest również wytrzymalsza na obciążenia. Z tego właśnie powodu poddaje się piaskowaniu także te metalowe detale, które będą przeznaczone do budowania elementów w branży lotniczej, okrętowej oraz automotiv.

Można wskazać dwie najpopularniejsze metody śrutowania: pneumatyczne oraz wirnikowe. W pierwszym przypadku konieczne jest użycie specjalnego sprzętu – mowa o oczyszczarkach pneumatycznych. Na ogół te urządzenia są dostępne jako komory strumieniowe i kabiny z dyszami. Dochodzi wówczas do nakierowania strumienia powietrza wraz z materiałem ściernym centralnie na ten obszar, który ma być poddany piaskowaniu. 

Alternatywą wobec tej metody jest śrutowanie wirnikowe. Dochodzi wówczas do wykorzystania energii kinetycznej.

Podczas piaskowania sięga się po różnorodne materiały ścierne – wszystko zależy bowiem od rodzaju metalu. Może to być np. korund, metalowy żwirek czy kulki szklane.

Proces piaskowania - śrutowania

Jak przebiega proces piaskowania?

Nadrzędną funkcją piaskowania jest gruntowne i precyzyjne czyszczenie metalowej powierzchni. Dzięki temu procesowi metal nie tylko jest doskonale przygotowany do dalszej obróbki, ale staje się także odporny na rdzę czy działanie niekorzystnych czynników atmosferycznych. To szczególnie istotne w tych przypadkach, gdy metalowe detale są narażone na kontakt ze zmiennymi temperaturami oraz z wilgocią.

Oczyszczona w ten sposób powierzchnia staje się delikatnie chropowata, dzięki czemu jest przygotowana do lakierowania proszkowego – świetnie chłonie farbę.

Piaskowanie polega na nakierowaniu strumienia drobinek ściernych prosto na obrabianą powierzchnię. Wykorzystuje się przy tym gaz lub ciecz pod wysokim ciśnieniem oraz odpowiednio dobrany materiał. Już sama nazwa – “piaskowanie” jest dość sugestywna, ale nie stanowi ograniczenia – można także korzystać z suchego lodu, metalowego śrutu czy kruszonego szkła.

Specyfika materiału, który ma zostać poddany piaskowaniu ukierunkowuje na zastosowanie piaskowania na mokro lub na sucho. Samo szlifowanie na mokro sugeruje się wówczas, gdy chcemy zapobiec  nadmiernemu pyleniu.